Hans Eijkenaar

Hoofdvak Docent Drums Pop Afdeling CODARTS

Ik ben sinds 10 jaar actief als hoofdvak docent drums op de Pop Afdeling van CODARTS, Rotterdam (Het Conservatorium).

En elk jaar hebben we een toelatingsweek met audities van drummers uit binnen-en buitenland. Een geweldig proces waarbij een kandidaat zo een beetje in een half uur tot 3 kwartier 'uit elkaar wordt getrokken' voor wat betreft techniek, leesvermogen, 'groove' en algehele muzikaliteit.

Waar we erg vaak tegenaan lopen is een gebrek aan techniek, coördinatie, inzicht en vooral natuurlijke motoriek, onontbeerlijk voor een drummer! En we merken steeds vaker dat drum docenten in het land niet echt weten wat er in Rotterdam zoal wordt vereist op dat gebied.

Rob Kramer heeft niet alleen een lange carrière en veel ervaring en kennis van zaken maar ook een uniek inzicht in het Rotterdams Conservatorium waar zijn vader bovendien 1 van de meest geliefde (en gevreesde) theorie docenten was. Jaar in jaar uit komen er auditanten van Rob's school en drumlessen en deze zijn altijd goed voorbereid en goed op de hoogte van de eisen. Ze hebben allen een betere techniek dan gemiddeld en as we 'speak' studeren er 3 van Rob's oud leerlingen bij mij en dat is slechts een moment opname, velen gingen hen voor.

Het is voor mij dan ook echt een genot om ze elke keer hoog te zien eindigen in de selectie en ze te kunnen plaatsen wanneer mogelijk, onze capaciteit is beperkt namelijk. Er zijn veel drum docenten in het land, veel drummers die les geven, er is van alles online maar als je echt lessen op niveau wilt en eerlijke kritiek en sturing richting misschien wel een carrière in de muziek... Rob is 'the place to go' en voor mij altijd een garantie dat iemand echt een kans maakt op het Rotterdams Conservatorium (maar dan moet je nog wel effe langs de commissie, haha... en wij zijn niet mals. Rob weet dat...

Groet en drum ze,
Hans Eijkenaar